Sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen
Sosiaalista mediaa voidaan juurikin tällä edellämainitulla elintarvikesektorilla hyödyntää hyvinkin laajasti. Ainoa uniikki ongelma muihin aloihin verrattuna elintarvikealan sometuksessa on valikoimaluokitukset. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ennen suuria markkinointikamppanjoita pitää varmistaa, että tuotetta on valtakunnallisesti saatavilla. Tämä voi olla isompi ongelma, kuin miltä se äkkiseltään lukijalle kuulostaa.
Niinkin pienessä maassa, kuin Suomessa kauppoja on älyttömän paljon ja se, että tuotteet saadaan näihin kauppoihin ennen kampanjan alkua on todellinen haaste. Ensiksi tuotteet täytyy edes saada hyväksytettyä ja senkin jälkeen toimitusvarmuuksia on todella vaikea arvioida, koska esimerkiksi uuden tuotteen kohdalla menekkiä voi vain arvailla. Tuotteen haluttavuus voi räjähtää, milloin tehtaat eivät pysty vastaamaan kysyntään tai toisinpäin.
Jotta pysytään aiheessa, niin käyn läpi erilaisia keinoja somen käyttöön tällä alalla.
Instagram: Kuluttajia voidaan osallistaa helposti "vaihtoehto" tarroilla, jossa käyttäjä saa äänestää kahdesta vaihtoehdosta toisen ja näin kokee olevansa yritykselle arvokas. Esim: Tykkäätkö enemmän suklaa vai minttusuklaa jäätelöstä?
Brändin tunnettuvuutta voidaan kasvattaa lisäämällä kuvia tai videoita, joissa kohdistus on tehty siten, että brändi on postauksen pääasia. Voidaan myös kertoa takana olevasta yrityksestä enemmän, jotta kuluttaja voisi mieltää brändin esimerkiksi vastuulliseksi ja tätä kautta jäädä positiivisesti mieleen.
Julkkisten kanssa tehdyt yhteistyöt ovat myös tärkeä osa nykypäivän Instagramia. Monilla yrityksillä ei yhtä paljon näkyvyyttä ole, mutta näiden yhteistöiden kautta brändi saa näkyvyyttä hyvin ja kaupankäynti kiihtyy.
Linkedin: Täällä yritykset tuntuvat käyttävän vain kuva/teksti postauksia rekrytointiin. Tiedottamista uutuuksista tai muusta sellaisesta ei juurikaan näy, mutta uskoisin että sen on todettu vain toimivan Linkedinissä huonommin ja siksi jätetty vähemmälle. Jatkaisin itsekkin Linkedinissä samaan malliin, kuin sille tehdään nytkin ja keskittyisin siellä puhtaasti rekrytointiin.
Comments
Post a Comment