Instagram ja Linkedin


Mitä sosiaalisen median käyttöön tulee koen olevani jokseenkin kokenut sillä olen nuorempaa sukupolvea, joka on elänyt suurimman osan elämäänsä tietotekniikan parissa. Somen käyttö on myös osana omaa työtä, joten sitä tulee väistämättä käytettyä myös ammatillisesti eikä pelkästään henkilökohtaisesti.

Tarkasteluun valitsin minulle tutun Instagramin ja minulle kohtuullisen tuntemattoman Linkedinin. Aloitetaan tutummasta päästä eli Instagramista. Instagram on sosiaalisen median sovellus, johon käyttäjät voivat lisätä kuvia ja videoita omaan profiiliinsa kertomaan tarinaa joko yrityksestä tai yksityishenkilöstä. Instagramista on tullut hyvin iso osa yritysten kaupallista mainostusta vuosien saatossa ja julkisuuden henkilöiden kanssa tehtävät yhteistyöt ovat läsnä melkein jokaisen isomman yrityksen some-projekteissa.

Itse näen Instagramin suurena voimavarana kaupallisesti, koska sen käyttäjäkunta on verrannollisesti paljon nuorempaa, kuin vaikkapa facebookin. Monesti sanotaan, että nuorissa on tulevaisuus ja heidät täytyy saada innostumaan yritysten tuomista uusista ideoista, jotta kasvua saadaan aikaan. Itse työskentelen elintarvikealalla, joten esimerkiksi meille Instagram on juuri sopiva alusta pienen kertaoston takia. Ihmiset laittavat helpommin ostohousut jalkaan, kun kertaosto on pieni ja uuden asian kokeilu ei käy heille kalliiksi. Näkyvyys ja brändin tunnettuvuuden kasvattaminen on myös iso osa somessa tehtävää työtä. Vaikka tottakai kauppa haluttaisiin tavalla tai toisella lisää on myös brändin tunnettuvuuden kasvu todella arvokasta yritykselle.

Linkedin puolestaan on minulle tuntemattomampaa aluetta, mutta henkilökohtaisesti näkisin sen enemmänkin paikkana yrityksille verkostoitua muitten toimijoiden kanssa. Koska kaikki ovat Linkedinissä periaatteessa "luomassa yhteyksiä" voidaan esimerkiksi löytää vaikkapa uusi tavarantoimittaja tätä kautta, kun profiilista nähdään saman tien millainen yritys/minkä yrityksen edustaja on kyseessä. Kuvittelisin myös, että siellä ei varsinaista kauppaa käydää ainakaan yhtä paljon kuin muissa some alustoissa. Tämä ei silti tarkoita, että se olisi sovelluksena vähäpätöisempi, mutta soveltuu vain erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuin esimerkiksi Instagram.

Comments

Popular posts from this blog

Googlehaun tuloksia minusta

Tiimiviestintä